EDUCATIA TINERILOR IN CONCEPTIA SFANTULUI VASILE CEL MARE de Preot Dr. Laurențiu NISTOR

     Sf. Vasile cel Mare a avut o preocupare deosebită pentru copii și tineri. Cea mai importantă datorie a lor față de ei înșiși, a fost, în concepția Sf. Vasile, formarea intelectual-morală, prin educație și instrucție. Marele capadocian a pornit de la convingerea că „orice om care iubeşte pe Dumnezeu are în mod firesc înclinarea spre studiu.”[1]
            Vocația sa de pedagog de excepție a ieșit la iveală când încă nu era episcop, nici măcar preot, ci era numai simplu ascet în îndepărtata Annisa sau la schitul de pe malul râului Iris. Însă ascetul-pedagog avea studii la Cezareea, Constantinopol și Atena cea de aur, unde și-a însușit cultura antică elină, spre a o folosi în favoarea credinței.
O bucurie nespusă îi aduceau scrisorile pe care le primea de la prieteni, însă și mai mult se bucura când unii din acești prieteni, de multe ori înalți demnitari, cunoscându-l și chiar admirând pregătirea lui Vasile, îi cereau să le îngăduie să-și trimită copiii la el pentru o vreme mai scurtă sau mai îndelungată.
Dragostea părintească a păstorului și pedagogului ce se aprindea înlăuntrul lui de cum îi vedea, l-a făcut pe acest anahoret să devină mentorul ideal al tinerilor, prietenul pe care nu-l vor uita niciodată[2]:       
„Prin înrudirea de sânge sunt pentru voi îndată după cei ce v-au născut – le spune el tinerilor – și vă iubesc tot atât de mult ca și părinții voștri. Și, dacă cumva nu mă înșel în privința voastră, cred că, uitându-vă la mine, nu veți dori părinții, iar dacă veți primi cu plăcere cele ce vă voi spune, veți face parte din ceata a doua a celor lăudați de Hesiod; iar dacă nu, n-am să vă spun ceva neplăcut, ci am să vă rog să vă amintiți de versurile în care acela spune:
            «Cel mai bun este omul care, prin el însuși, știe ce trebuie să facă;
            Bun este și acela care urmează celor spuse de alții;
            Dar cel care nu-i în stare nici de una, nici de alta, în toate-i nefolositor.»”[3]
            Ajuns preot, majoritatea tinerilor pe care i-a trimis la studii la Constantinopol, la fostul său mentor Libaniu, cu care a ținut legătura printr-o corespondență plină de interes, erau tineri care îl audiaseră mai întâi pe el. Sf. Vasile, spre a-i păzi de primejdiile ce se ascundeau în învățătura de tip profan pe care urmau s-o primească, le explica deosebirea ce există între această învățătură și cea creștină, care este importanța cunoașterii la scriitorii elini profani și care este în Biserică[4].
            Dar a venit și un moment în care educația creștinilor a trecut printr-o mare criză, de când – iunie 362 – împăratul Iulian Apostatul a interzis profesorilor creștini să predea în școlile de retorică. Acești dascăli erau numeroși și îi ajutau foarte mult pe tinerii creștini să nu se lase influențați în mod primejdios de înțelepciunea profană, însă de acum lipseau și aceștia din diversele școli de stat[5].
            Amploarea problemei a fost înțeleasă imediat de Sf. Vasile, care, de fapt, a anticipat cu exactitate răul pe care voia să-l facă Iulian, care spera ca în scurtă vreme Biserica să ajungă o adunătură de agramați[6].
            Însă planul macabru de dizolvare a Bisericii, conceput cu inteligență diabolică de împăratul apostat, a fost îndată cantracarat de păstorul cu multe daruri și luminare de la Dumnezeu, Vasile cel Mare, care nu a ezitat să-și întindă aripile spre a ocroti tinerele vlăstare ale Bisericii, scriind lucrarea Către tineri, despre modul de a folosi autorii profani.
            Desigur, Vasile a alcătuit această scriere spre a-i păzi pe tinerii creștini de marea inflență a profesorilor profani, singurii răspunzători acum de educația discipolilor.
            Dar poate că motivul mai profund al alcătuirii acestei scrieri a fost acela de a-i păzi pe creștini de o altă posibilă cumplită rătăcire: aceea a disprețului general față de cultură, față de educație.
            Acest dispreț era reacția creștinilor la măsurile luate de împăratul Iulian Apostatul[7], reacție ce, foarte probabil, ar fi putut crea pericolul unei reînvieri a vechii tradiții rigoriste care, având reprezentanți de seamă pe Tertulian și Tațian, în numele credinței creștine excludea cultura profană. Această atitudine rigoristă-exagerată pe care o împărtășea chiar Macrina, sora Sf. Vasile, pornea, evident, numai din teama contaminării și a confuziei, pe care o putea produce în sufletele insuficient pregătite, cunoașterea culturii antice.[8]
            În această lucrare autorul a pus „piatra de temelie a reconcilierii dintre vechea cultură, clasică, aflată la apusul ei, şi cea creştină, în plin avânt, trasând limitele între care se poate vorbi de compatibilitate”[9].
            Mai mult decât atât, „dacă operele didactice de până acum priveau anumite domenii practice ale vieţii de zi cu zi, ori cele pedagogice se adresau mai cu seamă educatorilor, acest opuscul, Către tineri, al Sf. Vasile cel Mare, este dedicat, de acestă dată, tocmai tinerilor ce trebuie educaţi.”[10]
            De fapt, în această lucrare – considerată, pe drept cuvânt, „un adevărat testament al experienței sale pedagogice”[11] – n-a făcut decât să aștearnă pe hârtie, în ordine, ceva ce, foarte probabil, deja le spunea tinerilor care îl vizitau pentru scurtă vreme.
            Însă, am putea spune că, natura subiectului îl nedreptățește, oarecum, pe Sf. Vasile, care e nevoit să nu meargă în profunzime, ci să se limiteze la o anumită „superficialitate”.[12]
Cu toate acestea, utilitatea ei este mai mult decât evidentă, căci tinerii trebuiau să pășească pe un teren sigur. Prin urmare, autorul face distincția clară între înțelepciunea cea sfântă și înțelepciunea elină, profană.  
Desigur, nu există comparație între ele, însă ceva pozitiv poate oferi și înțelepciunea profană. Își are și ea utilitatea ei, fiindcă îl pregătește, într-un anume sens, pe tânărul creștin, spre a putea primi mai apoi înțelepciunea cea sfântă.
Așadar, asimilarea literaturii profane trebuie să fie o treaptă, un spațiu de antrenament pentru pregătirea însușirii eficiente a învățăturii creștine, cea înaltă și mântuitoare, fiindcă pentru înțelegerea corectă și adâncă a Scripturii este nevoie de o minte ascuțită, pe care o poate da, în mod evident, studiul creațiilor de elită ale culturii clasice:
 „[...] după ce am primit întâia inițiere prin cele profane, abia atunci vom pricepe învățăturile sfinte și tainice. Și, după ce am fost obișnuiți să privim soarele în apă, tot astfel ne vom arunca privirile spre lumina însăși.”[13]
Deci, e necesar ca tinerii creștini să citească și poeți, filosofi, prozatori profani, încercând – precum albinele[14] – să culeagă ceea ce e bun și de la aceștia.
            Dar Sf. Vasile îi avertizează pe tineri, încă de la început, asupra riscurilor cărora se pot expune dacă lecturează fără discernământ tot ce le cade în mână:
„Să nu vă minunați, însă, dacă vă spun că prin propria mea cercetare am găsit ceva mai bun pentru voi, cei ce frecventați cursurile profesorilor și sunteți în legătură cu bărbații celebri din vechime, prin scrierile pe care aceștia le-au lăsat. Tocmai pentru aceasta vin să vă sfătuiesc. Fiindcă nu trebuie să le predați cu totul acestor bărbați cârma minții voastre, așa cum le-ați preda cârma unei corăbii, și nici să-i urmați oriunde v-ar duce, ci să primiți de la ei atât cât vă este de folos și să știți ce trebuie să lăsați la o parte.”[15]
Prin urmare, criteriul principal după care trebuie făcută alegerea este mântuirea, adică dobândirea vieții veșnice, fiindcă tot ceea ce nu ne ajută să câștigăm viața veșnică este fără însemnătate:
„Noi, copiilor – continuă marele dascăl –, gândim că viața aceasta omenească n-are absolut nicio valoare și nici nu socotim și nici nu numim, în general, bine ceea ce se sfârșește în această viață pământească. Nici slava strămoșilor, nici puterea trupului, nici frumusețea, nici măreția, nici cinstea dată de toți oamenii, nici chiar demnitatea de împărat, în sfârșit, nimic din cele ce pot fi numite mari de către oameni nu le socotim vrednice de dorit și nici nu-i admirăm pe cei ce le au, ci, prin nădejdile noastre, mergem mai departe și facem totul pentru pregătirea altei vieți. Susținem că trebuie să iubim și să urmărim din toată puterea cele ce ne pot ajuta la pregătirea celeilalte vieți, iar pe cele care nu țintesc spre viața aceea, să le trecem cu vederea, ca fără de valoare. [...]
Spre această viață ne conduc Sfintele Scripturi – adaugă Sf. Vasile – cu tainele lor atât de instructive. Dar vârsta voastră nu vă îngăduie încă să pătrundeți adâncimea înțelesului lor. Până atunci avem alte scrieri mai accesibile, ca niște umbre și oglinzi, în care ochii sufletului vostru se pot deprinde mai întâi. [...] Trebuie, deci, să ne servim de poeți, istorici, oratori, de toți cei care pot aduce un folos sufletului nostru.”[16]
            Având la bază îndelungata sa experiență și vasta sa cultură, atât religioasă, cât și laică, Sfântul Vasile cel Mare, ca un autentic dascăl și părinte, vrea să vină în sprijinul tinerilor.  
            De aceea, ținând cont de faptul că toate ale lumii acesteia sunt trecătoare (conf. I Cor. 7, 31), este evident că ele nu pot constitui scopul existenței noastre decât în măsura în care ne pregătesc pentru adevărata viață, cea întru Hristos, care se continuă și după moarte.  Așadar, ieșind din sfera bunurilor strict materiale, nici cunoașterea sau studierea temeinică a operelor scriitorilor vechi nu trebuie să fie decât un mijloc, un instrument pentru a atinge adevăratul scop. Cu alte cuvinte, ele sunt un exercițiu ce ne pregătește pentru lupta ce ne așteaptă:
„Prin urmare, trebuie să socotim că înaintea noastră se află o luptă, cea mai mare dintre toate, în vederea căreia trebuie să facem totul și să muncim cu tărie pentru pregătirea ei și să luăm contact cu poeți și prozatori și retori și toți oamenii, fapt din care va rezulta un sprijin pentru îngrijirea sufletului.”[17]
Sf. Vasile compară lucrările din literatura profană cu „prima vopsea pe care o imprimă vopsitorii”[18] și cu practica prudentă de a privi mai întâi „soarele reflectat în apă, după care putem îndrăzni să ne uităm și direct la lumina lui adevărată.”[19]
Autorul folosește cultura și știința profană ca pe niște sisteme de verosimilitate, care ajută la aderarea învățăturii adevărului divin.[20]
            Cu alte cuvinte, potrivit concepției lui, cunoașterea culturii umaniste este nu numai recomandabilă, ci chiar obligatorie. Iar în sprijinul acestei opinii îl dă ca exemplu pe Moise, care s-a apropiat de Dumnezeu doar după ce a asimilat știința Egiptului, și pe proorocul Daniel, care și-a însușit mai întâi înțelepciunea haldeilor și după aceea pe cea a lui Dumnezeu[21]. Făcând o comparație între cele două învățături sau culturi, pe care le vede oarecum complementare, zice: „în pom există rodul, adevărul; există, însă, și frunzele, frumusețea.”[22]
            Însă învățăturile din scrierile profane nu trebuie primite oricum, ci este necesară o selecție, având la bază contribuția lor la promovarea moralității: „Vom primi – spune el – mai curând acele părți ale scrierilor lor în care laudă virtutea și combat viciul... Trebuie să ne împărtășim și noi din scrieri precum albinele. Ele nici nu se duc fără nicio alegere la toate florile, nici nu încearcă să aducă tot ce găsesc în florile pe care se așază, ci iau cât le trebuie pentru lucrul lor, iar restul le lasă.”[23] 
Și, spre a fi persuasiv, autorul adaugă încă o comparație la fel de plastică: „După cum, atunci când culegem flori de trandafiri ne ferim de spini, tot așa, aducând tot ce este de folos din aceste scrieri, să ne ferim de ceea ce aduce stricăciune.”[24]
De exemplu, dacă luăm în discuție poeții, „atunci când ne arată faptele sau spusele unor oameni de bine, să ne placă și să-i urmăm, încercând, pe cât se poate, să fim și noi la fel, iar când ajung cu povestirile lor la oamenii cu obiceiuri rele, se cuvine să fugim de ei, astupându-ne urechile, așa cum ei înșiși spun că a făcut Ulise ca să scape de cântecele sirenelor.”[25]
Poezia lui Homer, fiind un elogiu adus virtuții, este foarte apreciată de Sf. Vasile, precum a fost prețuită de Platon. De fapt, înțelepții  elogiază virtutea și ne-o recomandă. Îi amintește pe Socrate, Pericle, Euclide și Alexandru Macedon, ce au manifestat calm și stăpânire de sine.[26]
Sf. Vasile îi îndeamnă pe tineri „să nu se ia (nici) după oratorii așa de pricepuți în minciuni”[27].
Prin materialul bibliografic impresionant din cultura antică, pe care-l analizează şi îl propune tinerilor pentru studiu, acest tratat de mici dimensiuni constituie un exemplu deosebit în ceea ce priveşte modul în care un creştin poate extrage învăţături folositoare din lectura scriitorilor profani. Autorul preia de la aceştia o mulțime de exemple şi citate.
În cele ce urmează, încercăm să enumerăm, pe scurt, cele mai importante lucrări şi idei folosite.
Așadar, citează din poezia epică, în mod special Odiseea lui Homer şi Lucrările şi zilele lui Hesiod. Îl menționează pe Solon prin intermediul lui Plutarh și pe Arhiloc din Platon.
În ceea ce privește poezia tragică, citează, o singură dată, din Hipolit al lui Euripide şi o dată din Rhesos – tragedia lui Pseudo-Euripide. Nu spune nimic de Sofocle, şi foarte puțin de Eschil.
Referitor la proză, este foarte exigent cu retorii, numindu-i mincinoşi, iar pe ilustrul Demostene doar îl aminteşte. De la Herodot folosește doar legendele despre dragonii păzitori ai comorilor, furnicile purtătoare de aur, fabuloasa bogăţie a lui Pytios din Mysia. De la Plutarh utilizează din abundență Vieţile paralele şi Moralele, care i-au oferit Sf. Vasile o bogată sursă prin istorioarele folosite. Însă nu citează nicidecum din tratatul Despre lectura poeţilor, ci doar folosește maniera obişnuită a autorului.
Însă spațiul alocat filosofilor, în această lucrare, este apreciabil. Aceasta, în primul rând, deoarece la filosofi există un răsunet al doctrinelor cinico-stoice, a căror apropiere de învăţătura creştină, episcopul Cezareii caută cu tărie s-o dovedească. Spre exemplu, este de acord cu Diogene-cinicul când își arată disprețul față de bunurile pământeşti şi cu Zenon când declară virtutea ca unicul bun autentic.
Apoi, în al doilea rând, fiindcă filosofii precreștini îi critică pe poeţi pentru povestirile lor picante despre atmosfera dezonorantă din Olimp. Astfel, dezaprobă minciuna precum Zenon şi propune ca Antistene, conducătorul cinicilor, să ne trăim viaţa în virtute. Școala cinico-stoică i-a inspirat, de asemenea, marelui ierarh, în mod evident, și pilda lui Ulise, cel care a ieșit gol din apă, însă împodobit cu virtutea.
Un aspect al filosofiei folosite de Sf. Vasile în acest tratat, ce trebuie în mod necesar menționat, este caracterul său popular. Autorul lucrării citează din cei şapte înţelepţi, pe Bias, Pittakos şi Solon, apoi apelează şi la proverbe. Evident, găsim multe poncifuri aici. Astfel, comparaţiile referitoare la nestatornicia bunurilor materiale față de virtute, comparaţiile cu albina şi cu trandafirul etc., făceau parte din literatura filosofică populară.
Dintre filosofii celebri, marele dascăl îl apreciază în mod deosebit pe Platon. În acest tratat se află câteva urme, în special din dialogurile Phaidon şi Phedra. Dar cele mai multe informații sunt din Republica, în jur de 30 de citate. Sunt menționate chiar şi Aforismele lui Hipocrate şi opera lui Diogene Laerțiu.
La acest bogat material bibliografic, care-l vădește de mare erudit, Sf. Vasile adaugă propria gândire, creativitatea, persuasiunea şi căldura sufletească, calități pe care le poseda prin excelență.
Am mai putea adăuga, ca o remarcă, faptul că deşi, în această lucrare, Sf. Vasile „n-a pus în toată extensiunea şi cu toată gravitatea problema raporturilor dintre literatura păgână şi învăţătura creştină, pe care o consideră rezolvată, în practică, în secolele II şi III”[28] – trebuie să admitem meritul marelui ierarh că a fixat aici, în linii generale, maniera folosirii literaturii antice de către creştini, într-un grad accesibil.
La finalul scrierii, el precizează valoarea și rolul limitat și provizoriu al scrierilor profane, spunând: „Toate cele pe care vi le-am spus le veți învăța mai bine din scrierile noastre sfinte. Deocamdată arătăm numai un început de virtute, scoasă din scrierile profane.”[29] Astfel, Sf. Vasile e departe de a identifica virtutea antică cu virtutea creștină, aceasta din urmă beneficiind nu numai de o orientare deplină, ci și de ajutorul harului divin.
Prin urmare, ținând cont atât de contextul general al vieții culturale și îndeosebi religioase, cât și de curriculum vitae al marelui ierarh, de înaltul standard intelectual și, nu în ultimul rând, de vasta cultură chiar ἔξωθεν a episcopului Cezareii, „opera Către tineri trebuie receptată ca un mic tratat didactic dedicat unei întregi generații, cu alte cuvinte, tuturor tinerilor cu mintea deschisă nu numai pentru primirea învățăturii creștine, ci și spre însușirea tezaurului cultural al omenirii.”[30]
Luând în discuție acest tezaur regăsit, îndeosebi literar, autorul include „cu multă clarviziune și simț al valorii, dar și curaj pentru acea vreme dominată de tradiția rigoristă, opere ale Antichității precreștine, căci ni se propune o reconciliere a lumii vechi, prin ceea ce avea ea bun și viabil, cu lumea nouă a creștinismului triumfător. Este, desigur, vorba nu de o preluare în bloc a moștenirii culturale, ci de o revalorizare critică și selectivă, după criteriul moralității, al adevărului și utilității.”[31]
 Însușirea tezaurului culturii clasice trebuie să se facă selectiv, având în vedere trei criterii esențiale: primul este cel moral, care era și criteriul suveran, referindu-se la promovarea moralității prin aceste opere, al doilea cel soteriologic, vizând folosul oferit de aceste scrieri pentru dobândirea vieții veșnice, iar al treilea, cel dogmatic creștin, prin asigurarea unei mai profunde înțelegeri a învățăturilor creștine.[32]
Omilia-tratat Către tineri a avut un răsunet imediat, pentru că tinerii creștini dispuneau acum de o busolă sigură, infailibilă, așa încât puteau să pășească fără vreo primejdie în marea grădină a culturii păgâne, știind că este greșit să disprețuiască înțelepciunea cea din afară.
Veacurile creștine care au urmat au prețuit mult scrierea, au trăit folosindu-se de ea și au fost recunoscătoare celui care a scris-o, fiindcă a rezolvat o problemă spinoasă, care părea – cel puțin la prima vedere – deosebit de simplă.[33]
                                                                                                                                                  


Bibliografie 

[1] Epistola CCXCIV, Către Festos și către Magnos, în P.S.B., vol. 12, p. 579.
[2] Stelianos Papadopoulos, Viața Sf. Vasile cel Mare, trad. Diac. Cornel Coman, Ed. Bizantină, Buc., 2003, p. 96.
[3] Omilia XXII, Către tineri, în P.S.B., vol. 17, p. 566.
[4] Stelianos Papadopoulos, op. cit., p. 148.
[5] Ibidem.
[6] Ibidem.
[7] Ibidem, p. 151.                   
[8] Prof. Constantin C. Pavel, Atitudinea Sf. Vasile cel Mare față de cultura și filozofia antică, în Sf. Vasile cel Mare [vol. colectiv], EIBMBOR, Buc., 1980, p. 316.
[9] Conf. Dr. Ovidiu Pop, Introducere: Sf. Vasile cel Mare și revalorizarea literaturii Antichității păgâne, în Sf. Vasile cel Mare..., Ed. Sophia, Buc., 2013, p. 73.
[10] Conf. Dr. Ovidiu Pop, op. cit., p. 76.
[11] Prof. Constantin C. Pavel, op. cit., p. 317.
[12] Stelianos Papadopoulos, op. cit. p. 149.
[13] Omilia XXII, Către tineri, în P.S.B., vol. 17, p. 568.
[14] Ibidem, p. 569.
[15] Ibidem, pp. 566-567.
[16] Ibidem, pp. 567-568.
[17] Ibidem, pp. 567-568.
[18] Ibidem, p. 568.
[19] Ibidem.
[20] St. Giet, Introduction la Basile de Césarée, Homélies sur lʼHexaéméron, în „Sources Chrétiennes”, nr. 26, Paris, 1949, pp. 44-45.
[21] Omilia XXII, Către tineri, în P.S.B., vol. 17, p. 568.
[22] Ibidem.
[23] Ibidem, pp. 569-570.
[24] Ibidem, p. 570.
[25] Ibidem, pp. 568-569.
[26] Ibidem, pp. 570-574.
[27] Ibidem, p. 569.
[28] Aimé Puech, Histoire de la littérature grecque chrétienne depuis les origines jusquʼà la fin du IV-e siècle, t. III, Paris, 1930, p. 277.
[29] Ibidem, p. 581.
[30] Conf. Dr. Ovidiu Pop, op. cit., p. 77.
[31] Ibidem.
[32] Prof. Constantin C. Pavel, op. cit., p. 328.
[33] Stelianos Papadopoulos, op. cit., p. 152.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ARTA DE A COMUNICA de Sonia Ioana Comanescu

PRINCIPIUL ABSTRACTIZĂRII de drd Cristian Kruger